Sunday, May 11, 2008

KEHIDUPAN : HIDUP BUJANG

Hampir dua tahun hidup membujang di Telok Intan atau dahulunya dikenali dengan Telok Anson. Arahan tukar ke TI adalah atas urusan kerja, oleh kerana masaalah persekolahan anak-anak saya mengambil keputusan untuk hidup membujang disana. Situasi ini adalah satu pekara yang biasa bagi pekerja disyarikat saya. Saya menyewa di sebuah rumah flat diTaman Rose yang mana satu -satunya flat yang ada di bandar TI.

Dua tahun bagi saya adalah masa yang sangat singkat kerana setiap hari jumaat saya akan balik keParit buntar bersama keluarga semula dan pagi isnin akan bertolak kembali ke TI. Kehidupan disana tidaklah sebosan yang disangkakan kerana kebanyakan masa dihabiskan dengan kerja kerja saya. Rumah sewa hanyalah tempat untuk berihat sahaja kerana kebanyak masa dipejabat dan melawat kawasan.

Sebaik saja selesai kerja, balik kerumah rehat dan keluar semula untuk makan malam. Kalau teman serumah ada, kebanyakan masa di habiskan dirumah dengan berborak , kalau mereka outstation kebanyakan masa melepak dirumah bujang yang lain. Tabiat saya cukup senang dimana rasa mengantuk disitu saya akan tidur. Keesokannya pulang rumah sewa mandi dan terus kerja. Beginilah routine seharian.

Pengalaman yang tidak mudah dilupakan ialah setiap kali terasa bosan akan pergi menonton wayang gambar. Terdapat dua buah panggung wayang diTI. Satu untuk gambar Inggeris dan satu lagi khusus untuk filem tamil. Paling ramai penontonnya ialah sepuluh orang dan paling sedikit tiga orang. Yang menjadi tanda tanya saya bagaimana panggung ini membuat keuntungan. Adakah menunaikan tanggungjawab sosial ataupun ada udang disebalik batu?

Kalau outstation ketapah hotel yang menjadi pilihan ialah Hotel Utara diatas Pasaraya Kawan. Harga RM35.00 semalam. Pekan Tapah kecil selepas pukul 8.00 mlm sunyi dan tiada apa-apa aktiviti dan begitu jugalah diTI.

Senarai member yang pernah duduk serumah ialah, Woo Kok Leong , budak Ipoh tetapi dah resign dan sekarang berada diSingapura bekerja dengan Kapal Pelancongan. Mr. Ang kim Sai telah pun bersara, Megat kini bertugas diKuala Kangsar , Budak ice cream malam jadi bouncer diKelab Malam diIpoh. Shaharrudin Exc. Business Unit dan sekarang bertugas di HQ Kuala lumpur.

Walaupun saya telah bertukar ke Bukit Mertajam , pengalaman selama dua tahun di TI sentiasa dalam ingatan. Banyak sengsaranya hidup bujang ketika malam berlabuh dan terkenangkan.........

3 comments:

Unknown said...

Kadang kadang terpikir juga, berani ke kita hidup membujang lagi sekarang. Kau macam mana Nal? Berani?

Anonymous said...

bad sometime we need to be alone. Bercakap pasal membujang balik ini apa hal? Bagi aku dua tahun cukup le tapi dalam nestle mungkin ia akan berulang kalau di postingkan ketempat lain.Syok juga hidup bujang ini bebas...............

Unknown said...

first sengsara then syok...which one yang betul nye?????but i believe more to syok coz BEBAS!!!!