Thursday, July 10, 2008

KEHIDUPAN : HAPPY BIRTHDAY MAI


Terima panggilan talipon dari zul pagi tadi, menjemput saya untuk menghadiri jamuan kecil sempena harijadi Mai panggilan manja isterinya dan juga merupakan teman satu kursus semasa di ITM Shah Alam. Jamuan akan diadakan pada ahad ini di Subang Jaya yang akan dihadiri oleh teman rapat dan keluarga terdekat sahaja. Kebetulan bulan Julai juga merupakan bulan kelahiran saya. Agak keberatan juga untuk menolak kerana Zul dan isterinya rakan baik tetapi terpaksa memberi alasan yang munasabah agar tidak berkecil hati.


Memandangkan hari jamuan tersebut hari Ahad maka saya mempunyai alasan yang kukuh untuk menolak kerana isnin hari berkerja dan saya pula terpaksa memandu dari Pulau Pinang. Walau bagaimana pun saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada Zul kerana menyenaraikan nama saya dalam list jemputan beliau. Menyentuh bab menyambut hari jadi ini ia merupa satu trend pula dikalangan rakan -rakan saya terutamanya rakan dikalangan perempuan. Rata-rata mereka ini berada dalam peringkat umur 40an dan kebanyakan mereka ini mempunyai pekerjaan dan pendapatan yang agak kukuh, manakala yang tidak bekerja pula mempunyai suami yang mampu untuk hidup dengan kemewahan.


Sepanjang hayat saya tidak pernah pula mengingati hari tersebut apatah lagi untuk menyambutnya. Zaman telah berubah bahkan anak-anak juga terpengaruh apabila melihat anak-anak jiran menyambut hari jadi dan diadakan jamuan kecil untuk hari tersebut. Kadang-kadang terpaksa mengalah juga tetapi menyambutnya dirumah bersama anak-anak sahaja. Saya akan membeli kek dan di letakkan lilin diatasnya lalu di tiup tanpa ada hadiah. Dapat dilihat dari raut wajah sikecil nampak riang sambil meniup lilin dan memberi ciuman pada pipi tanda kasih sayang. Pada anak perempuan ku hanya ini yang ayah mampu sediakan.




1 comment:

Unknown said...

Yang penting actually is not the gifts but the thought.receiving expensive gifts pun kalau tak ikhlas is meaningless....

anyway happy birthday to you too nanti...