Monday, July 7, 2008

KEHIDUPAN : AYAH

Hari sabtu dan ahad yang lepas merupakan hari yang paling sibuk dan memenatkan kerana berhadapan dengan beberapa ujian dari Allah Swt dalam masa yang serentak. Namun begitu sempat juga menulis satu blog dipagi sabtu sebelum hantar anak perempuan saya ke Hospital Kepala Batas untuk mendapatkan rawatan Ashtma. Rawatan mengambil masa yang panjang dan lama kerana ramai pesakit. Saya terpaksa menunggu lebih kurang dua jam sebelum dapat berjumpa dengan doktor untuk rawatan yang selanjutnya.
Dalam hati terfikir juga selalunya pada hari sabtu Hospital kurang pesakit dan mungkin dalam keadaan sekarang orang ramai lebih suka berurusan dengan Hospital Kerajaan kerana kos rawatannya agak minimal. Setelah doktor membuat pemeriksaan, beliau mengesahkan bahawa anak perempuan saya mengalami Lung Infection tetapi tidaklah serius dan ditulis senarai ubat yang harus dimakan. Setelah selesai saya mengambil ubat dari kaunter farmasi dan terus beredar dari hospital.
Melihat jumlah botol ubat yang harus dimakan saya mengangarkan jumlah kos yang harus dibayar sekiranya berjumpa dengan hospital swasta tidak kurang dari RM100. Namun saya tidak perlu membayar apa-apa pun tadi kerana anak saya masih bersekolah. Setelah sampai dirumah terus rehat. Tiba-tiba talipon tangan berbunyi dan saya melihat skrin talipon panggilan dari abang saya, " nal abah tak sihatlah, tadi abang hantar makcik pergi klinik kerana batuk dan sekarang abah nampak lemah kalau abang hantar hospital tentu kena tahan" kata abang saya. Saya menjawab " lebih baik abang hantar hospital nanti saya datang keManjung".
Jam menunjukan pukul 12.30 tengahari terasa letih dan perlu berehat dahulu kerana nak keManjung pula untuk menziarahi ayah di rumah kakak disana. Selepas sembahyang Zohor disurau terus pulang dan rehat sampai pukul 4.00 petang kemudian barulah bertolak ke Manjung seorang diri kerana kedua dua anak perempuan saya tidak sihat. Sampai di Manjung agak lewat hampir pukul 8.00 mlm dan terus kakak saya memberitahu bahawa ayah telah ditahan diHospital Manjung kerana jatuh didalam bilik air tadi.
Abang menunggu ayah dihospital untuk mengurus keperluannya. Setelah selesai barulah abang saya pulang untuk berihat dan kemudian kehospital lagi untuk menunggu ayah pada malam itu. Malam itu juga saya kehospital untuk melawat ayah yang terlantar kelemahan lalu saya cium pipi dan dahinya lalu beliau terjaga dan tidak berkata apa apa pun. Saya hanya mampu melihat dan mengarahkan ayah agar berihat. Saya duduk disisi ayah lebih kurang dua jam sebelum beredar pulang kerumah kakak manakala Abang terus berada disisi ayah pada malam itu.
Agaknya ayah keletihan kerana berjalan jauh dan cuaca yang sangat sejuk di Cameron Highland juga menyebabkan salah satu faktor apatah lagi usianya yang hampir 80 tahun. Walaupun rancangan asalnya untuk bercuti di Equtorial Hotel dua malam tetapi dipendek kerana tak tahan sejuk. Semua ini adalah rancangan abang kerana beliau berniat untuk membawa ayah bercuti setelah bersara.
Keesokannya apabila abang pulang dan terus saya menanyakan keadaan ayah, beliau menjawab telah ada perubahan dan ayah mampu untuk mengerakan badan serta mengiring kiri dan kanan. Selepas makan tengahari saya akan melawat ayah lagi sebelum bertolak pulang keKepala Batas. Sepanjang perjalanan saya mengimbas kembali kenangan lama dimana dalam kalangan abang-abang saya, abang yang inilah yang kerap kena pukul kerana terlampau nakal dan dari segi pelajaran beliaulah yang paling mundur dan gagal. Walau bagaimana pun abanglah yang paling disayangi oleh arwah ibu mungkin terlalu kesian kerap dipukul ayah. Abang terus berusaha dan belajar malam ketika beliau berkerja sebagai attendan di MRI Kuala Lumpur. Kini beliau agak selesa dalam hidup walaupun bersara apatah lagi anak-anak berjaya dalam hidup masing-masing.
Melihat keadaan abang yang menjaga ayah siang dan malam dihospital membuatkan saya terfikir mampukah saya melakukannya atau mampukan anak-anak saya menjaga saya sebagaimana abang menjaga ayah takkala usia tua. Saya hanya mampu mencium pipi ayah setiap kali berjumpa ayah walau dimanapun untuk menunjukan tanda kasih dan sayang saya terhadap ayah. Saya hanya mampu berdoa untuk keselamatan ayah dan ibu didunia dan diakhirat.
Sampai diKepala Batas dalam pukul 6.00 petang dan pukul 6.30 petang terus keluar untuk membawa anak kecil saya untuk pemeriksaan diKlinik Pakar Kanak-Kanak Hacharan di Sungai Petani kerana demam dan batuk. Walau pun dalam keadaan penat dan letih, ini merupakan tanggungjawab saya sebagai ayah. Hidup umpama roda bak kata orang tua-tua " sebagaimana kita menjaga kedua-dua ibubapa kita dengan penuh kasih sayang maka begitulah anak-anak akan menjaga kita takkala waktu tua dengan penuh kasih sayang".

1 comment:

Unknown said...

i admired this brother of your from those days.My heart had always said that he is very responsible although i only met him twice.tengok how concerned he was about you,he attended your graduation and you too, always went back to his place compare the other brothers. And i believe that he will take great care of your dad as what he had said.