Wednesday, July 16, 2008

KEHIDUPAN : APA ERTINYA?


16 JULY 2008, hari ini genaplah umur saya 46 tahun dan tidak tahu berapa lagi baki hidup yang masih tinggal buat diri saya. Walaupun ianya pemikiran yang agak negatif tetapi itulah hakikatnya yang harus saya hadapi. Secara jujur saya katakan bahawa sepanjang hayat saya tidak pula pernah saya meraikan hari tersebut dan membiarkan ianya berlalu tanpa disedari tetapi hanya kebelakangan ini ada seorang insan yang sentiasa mengingatkan saya tentang tarikh tersebut.


Buat diri saya, walaupun tarikh tersebut merupakan tarikh yang istimewa dan diraikan tetapi kesedihan dan kerisauan yang menyelubungi hati ini tidak dapat disembunyikan lagi apabila mengenangkan peristiwa yang berlaku pada tengahari tadi dimana seorang insan yang seagama diaibkan dan ditangkap pada waktu yang tidak sepatutnya. Hakikatnya itulah ketentuan Allah SWT dan ia Maha Mengetahui. Sebagai insan seagama, kita harus ingat mengaibkan seorang Islam itu merupakan satu dosa.


Kata ulama " SEKIRANYA DALAM DIRI KITA ADA 99 KEBAIKAN DAN SATU KEJAHATAN MAKA PANDANGLAH SATU KEJAHATAN TERSEBUT DAN SEKIRANYA SAHABAT KITA MEMPUNYAI 99 KEJAHATAN DAN SATU KEBAIKAN MAKA PANDANGLAH KEBAIKAN TERSEBUT."


Pentingnya tarikh hari ini bukanlah kerana ianya merupakan tarikh lahir saya tetapi tarikh dimana seorang insan yang bernama Saudara Anwar Ibrahim diaibkan. Apa jua kesilapan dan kesalahan beliau biarlah Allah SWT tentukan kerana ia Maha Melihat dan Maha Mengetahui.


1 comment:

Unknown said...

for those yang menzalimi pasti akan menerima pembalasannya nanti.