Sunday, July 13, 2008

KEHIDUPAN : BASIKAL


Semenjak kenaikan harga petrol, saya jarang keluar tanpa haluan. Inilah kesannya atau bahang dari kenaikan harga petrol baru-baru ini. Bukan sahaja saya bahkan kebanyakan rakan-rakan saya juga menghabiskan masa dirumah bersama keluarga. Ada juga hikmahnya yang tersembunyi. Ada diantara rakan-rakan mengsyorkan agar membeli sebuah basikal untuk kegunaan bagi jarak dekat seperti ke kedai atau bersiar-siar di waktu petang terutama hari sabtu dan ahad.




Bercakap mengenai basikal membuatkan saya terkenang dizaman ayah semasa duduk di berek polis Port Dickson. Boleh dikata setiap malam ayah akan keluar bersama rakan-rakan sekerjanya untuk bersiar-siar atau menonton wayang gambar dipekan apabila tiada night duty. Ayah akan menunggu dirumah dan akan keluar sebaik sahaja isyarat loceng basikal dibunyikan oleh rakannya.




Peristiwa yang tidak pernah dilupakan ialah menghilangkan kunci basikal ayah yang terjatuh dilaut dekat dengan jetty dipekan Port Dickson. Pengunci basikal terpaksa dipecahkan agar membolehkan ianya berjalan. Perasaan takut dan cemas sentiasa ada kerana takut kalau-kalau ayah akan keluar malam itu seperti biasa. Seperti yang dijangkakan ayah menanyakan kunci basikalnya dan saya menjawabnya dibawah. Tiba-tiba ayah memanggil saya turun kebawah dan belum pun sempat memberi alasan, penangan telah pun singgah kemuka.




walaupun ayah memiliki sebuah motosikal Honda 90 tetapi ayah lebih suka membonceng basikal untuk perjalanan jarak dekat. Ayah sentiasa menjaga basikalnya dengan cermat tetapi apabila ayah menyerahkan basikal tersebut kepada saya secara rasminya maka berlakulah ubahsuai mengikut trend pada zaman itu. Handlenya di tinggikan dan semua mudguardnya ditanggalkan.




Apabila anak merengget inginkan basikal baru terpaksa dibelikan, malangnya basikal tidak pernah dijaga dengan baik dan kerap dihantar untuk dibaiki kerana selalu rosak akibat di angkat tayar bahagian depannya. Merunggut juga kerana kerap sangat diperbaiki dan yang menjadi mangsanya adalah mamanya tempat dia untuk menggadu. Hati seorang ibu ,bising-bising bagi duit juga untuk dibaiki kerana memudahkan simama menyuruh anaknya ke kedai untuk membeli barang dapur.




No comments: