Sunday, January 10, 2010

KEHIDUPAN : KELUARGA.


Keutamaan saya buat masa ini adalah keluarga dan adalah menjadi tanggungjawab saya untuk mendidik dan menjadikan mereka satu aset yang bernilai untuk saya dan masyarakat. Inilah harta yang paling bernilai untuk saya ketika ini dan membahagiakan mereka adalah satu pekara yang menjadi keutamaan. Berbaloi membelanjakan seluruh pendapatan saya untuk mereka daripada membazirkan kepada tempat-tempat yang tidak sepatutnya. Sering saya memperingatkan mereka betapa bertuahnya mereka memiliki seorang ayah dan ibu yang sentiasa mengambil berat tentang mereka. Harta yang menimbun belum pasti membawa kepada kebahagian. Apa yang diharapkan hanyalah kasih sayang anak-anak dan ketaatan kepada Allah Swt. Kerja yang besar dan kehidupan yang mewah belum pasti boleh membahagiakan ibubapa, hanya yang dipinta adalah sebuah senyuman dan pandangan penuh kasih sayang seorang anak terhadap ibubapanya. Untuk inilah nilai agama menjadi satu keutamaan untuk membina kehidupan yang bahagia didunia dan akhirat. Selagi hayat dikandung badan selagi itulah tanggungjawab seorang ayah dan ibu tidak akan selesai sehinggalah mereka dapat menbezakan antara dosa dan pahala atau syurga dan neraka. Oleh itu sayangi anak-anak dan luangkan sebanyak masa yang boleh untuk mereka.......... mencari harta dunia tiada kesudahannya..................

No comments: